home

dinsdag 5 juli 2011

voorbereiding voor onze reis

Daar zit ik dan, jongste in slaap en overdenkend wat voor een avontuur we nu gaan beleven....

De boeken zijn aangeschaft. Yorick en Yemaya zijn al aan het kalligraferen geslagen en door de speakers klinkt al Chinese muziek. Paul bereidt zich al psychisch voor met de dikke pil Verbijsterd China en ik heb net keizerin Orchidee uit.
Het boek gaat over een van de laatste keizerinnen van China en zij is ook de ik-persoon in het boek. Als meisje van gewone komaf, door toeval en verre familie toch de verboden stad ingezogen. Daar komt haar nuchterheid haar erg van pas. Wanneer ik de geschiedenisboeken er op na sla blijkt ze niet zo naief, maar erg berekend te zijn. En wat een rijkdom! Daar wilden de europeanen wel een graantje van meepikken.Graantje? Zeg maar hele voorraadschuur!Wat hebben de engelsen en fransen daar huisgehouden. En hoe waren de Chinezen er dan zelf onder? Mensen die hun keizers verafgoden, wat moet ik daar wel niet van denken. Of hield de Chinees zich slechts bezig met het dagelijks bestaan en was een keizer niet meer dan een sprookje ver ver weg....

meer info:closeup over een nederlands portret van haar

Nou genoeg gemijmer over deze wereld, nog 3 weken en dan zitten we er echt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten