home

woensdag 24 augustus 2011

Zware reis van dali naar hongkong

Vandaag hebben we een zware reis achter de rug. Natuurlijk, gisteten bracht chauffeur Wu ons in sneltreinvaart van shangi la naar dali, via de bergen in een recordtijd van 6 uur, maar vandaag staat ons een hele dag reizen te wachten.

Eerst gaan we met een taxi 45 minuten van oud dali naar nieuw dali. Yim heeft het nu al bekeken en spribgt op en neer op de achterbank. Hij presteert het zelf op de hoedenplank te gaan liggen! Na 2 keer een verkeerd babyticket te ontvangen laten ze ons uiteindelijk wel toe bij het vliegtuig. Deze vertrekt na wat vertraging. Nu vliegen tot kunming. Daar wordt bijgetankt en 'schoongemaakt'. Hups dat betekent vliegtuig uit, lopend naar wachthal en weer een uurtje wachten. Schoonmaken was er niet echt bij, al onze koekkruimels lagen er nog, maar bewaarde koekjes in het voorvakje waren weg! Toen verder vliegen naar guagzhou. Anderhalf uur dat op rolletjes liep. Dan vragen naar een aansluiting voor hongkong. We knepen hem wel een beetje, want paul had de avond ervoor gelezen dat treintickets naar hongkong 6 uur van tevoren besteld moesten worden.... Men dirigeerde ons naar een bus die naar station oost zou gaan. NOT. Toen iedereen na anderhalf uur uitstapte was er geen treinstation te bekennen! De chauffeur meldde ons dat we gewoon rechtuit moesten lopen. Jawl, makkelijk te doen met 3 kids, 5 rugzakken (wees gerust 3 kleine en 2 grote) en buggy. Maar hij had gelijk, na 15 minuten lopen kwamen we bij t station aan en we konden warempel treinkaartjes kopen voor de trein door over een uurtje zou vertrekken. Dat betekende nog een pot lekkere koffie en een potje kwartetten! In de trein begon yim de wagon te verkennen en na 2 instant noodles en vele tekeningen kwamen we in hongkong aan. We waren weer eens de laatsten die door de douane gingen. Jawel goedkoop je 3 kinderen op de ouders hun paspoort zetten levert zeker geen andere voordelen op! Niemand vertrouwt dit en na ons welkom te hebben geheten konden ook deze beamten eindelijk gaan slapen. Maar wij moesten nog met de taxi naar ons hotelletje. Onze yesinn bevindt zich op kings road, bij metro fortress hill. We vonden het vrij snel en na een zucht overhandigden we onze paspoorten en het benodigde geld. Toen kwam ze met een kaartje. Nog even 5 minuten lopen en dan een ander gebouw in en dan de 11e verdieping. (glimlach) We konden haar wel wurgen! Aangekomen met onze receptioniste bleek de pincode niet te kloppen, wait a moment i will be right back!!! En jawel om 12 uur s'nachts konden we eindelijk ons bed opzoeken. Applaus voor onze kinderen die zich vandaag voorbeeldig hebben gedragen....